سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب درسی و کنکوری هفتگی | weekly educational posts

چطور بدون کنکور رشته پزشکی بخوانیم؟

    نظر

 

رشته های پزشکی نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا به دلیل درآمد خوب و جایگاه اجتماعی بسیار مناسب تر دارای طرفداران زیادی است. برای ورود به رشته های پزشکی گذر از سد کنکور سراسری با بیش از نیم میلیون رقیب برای تمام داوطلبان مقدور نیست به همین دلیل بسیاری به دنبال رشته پزشکی بدون کنکور هستند.

اما آیا میتوان در ایران بدون کنکور در رشته های پزشکی تحصیل کرد؟

پزشکی بدون کنکور

عزیزان قطعا تحصیل بدون کنکور در رشته پزشکی مقدور است اما نحوه پذیرش در آن به گونه ای نیست که بشود به سادگی وارد آن شد. برای مثال کسانی که میخواهند در رشته مهندسی عمران یا کارگردانی یا حتی حقوق تحصیل کنند میتوانند به سادگی در یکی از دانشگاه های آزاد و جالب تر اینکه در دانشگاه های دولتی کاملا بدون کنکور و بر اساس معدل قبول شوند.

اما این قانون برای رشته های پزشکی همچون پزشکی عمومی و دندان پزشکی که بسیار پر طرفدار است و حداکثر 10 هزار نفر در سراسر کشور وارد 3 رشته پزشکی میشوند میسر نیست. در واقع میتوان گفت از هر 50 نفر یک نفر میتوان در رشته های پزشکی قبول شود.

پس چطور بدون کنکور وارد رشته پزشکی شویم؟

برای قبولی در رشته پزشکی بدون کنکور باید از طریق یکی از این روش ها اقدام کنید:

داشتن مدال المپیاد دانش آموزی

دانش آموزانی که از سال دهم تا دوازدهم در المپیاد های کشوری و جهانی شرکت میکنند و موفق به کسب مدال میشوند به دلیل اینکه تمرکز اصلی خود را روی المپیاد گذاشته اند و برای کشرو افتخار آفرینی کرده اند این شانس را دارند تا کاملا بدون کنکور وارد رشته های پزشکی و حتی دانشگاه مورد علاقه خودشان شوند.

داشتن تابعیت کشوری دیگر

اگر شما دارای تابعیت کشور دیگری هستید میتوانید در دانشگاه آزاد و پردیس بصورت کاملا بدون کنکور در رشته های پزشکی تحصیل کنید. در اینصورت شما بعنوان یک دانشجوی خارجی با پرداخت شهریه دلاری این شانس را دارید تا در ایران و در رشته پزشکی تحصیل کنید.

تحصیل در خارج از کشور

ساده ترین راه که خیلی از دانش آموزان سراغ آن میروند تحصیل در خارج از کشور است. در این حالت خانواده هایی که تمکن مالی پرداخت شهریه سالانه بیش از 600 میلیون تومان را دارند میتوانند به سادگی در دانشگاه و حتی کشور مورد نظر خودشان برای رشته پزشکی بدون کنکور ثبت نام کنند. البته در نظر داشته باشید نیاز به مدرک زبان معتبر است و در کشورهای مختلف شرایط صدور ویزا و هزینه های تحصیلی و زندگی کاملا متفاوت میباشد.

انتقالی از دانشگاه خارج از کشور به ایران

بعضی از داوطلبان هم در ابتدا در یک دانشگاه خارجی ثبت نام میکنند تا نام رشته پزشکی در کنار اسمشان بیاید و بعد از تقریبا یک سال تحصیل در این رشته به دانشگاه آزاد یا پردیس در ایران انتقالی میگیرند و ادامه تحصیل میدهند. در این روش هم داشتن تمکن مالی شرط اصلی است.

فروش صندلی پزشکی حقیقت دارد؟

با وجود توضیحات داده شده باید تا الان فهمیده باشید که فروش صندلی پزشکی یا ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه های پردیس با پرداخت شهریه بسیار زیاد اصلا جنبه قانونی ندارد و افرادی که چنین ادعایی دارند بدون شک به خیر و صلاح شما کاری را انجام نمیدهند.

این مطلب هم می تواند برای شما مفید باشد: انتخاب رشته هنر

توجه

این قوانین دقیقا در خصوص رشته های پیراپزشکی مانند فیزیوتراپی ، پرستاری و حتی پروتز دهان و دندان و مامایی هم وجود دارد و هیپ ثبت نام بدون کنکوری خارج از روال گفته شده در ایران انجام نمیشود. پس خیلی خیلی مراقب تبلیغات کاذب سودجویانی باشید که در این برهه زمانی از احساسات شما سو استفاده میکنند و با دادن وعده و وعیدهای دروغ قصد خالی کردن جیب شما را دارند.